Intervistë e vitit 2009 botuar në 'Gazeta Shqiptare'
Gilmana Bushati
Përkthyesi i njohur i autorëve më të mirë të letërsisë botërore, Amik Kasoruho
u shfaq ndryshe dje në pozicionin e pasardhësit të Qemal Kasoruhos, një
nga 22 personat që u arrestuan dhe u pushkatuan pa gjyq në 1951 për
“bombën sovjetike”. “Në emrin e djalit më të plakur, flas për ata që nuk
gjetën ngushëllim për gjithë këto vite”, - e filloi fjalën e tij
Kasoruho në takimin e zhvilluar në Pallatin e Brigadave nga Presidenti
Topi. Në një intervistë për “Gazeta Shqiptare”, ai tregon detajet e një
prej krimeve më të mëdha të regjimit komunist, krimi i 1951-it, që
shkeli të gjitha ligjet e regjimit të komunizmit. Ai ishte në burg, nuk e
dinte që të atin ia kishin pushkatuar, nënën ia morën me rrobat e
trupit, e dërguan në një kasolle balte, miqtë e tij Robert Shvarc dhe
Vasil Melo ia ndihmonin të ëmën me ato pak para që merrnin nga rroga, e
tmerre të tilla. Përkthyesi thotë se duhet të dënohet krimi, këtë po bën
edhe Kamboxhia, dhe me trishtim pranon se kur iku në 1990-ën, iku me
mendimin se e kaluara nuk do të ndryshonte. “Kam përshtypjen se nuk kam
gabuar shumë”, - e mbyll intervistën e tij Amik Kasoruho.
Zoti
Kasoruho, duke qenë i biri i një prej të dënuarve të “Bombës sovjetike”,
a mund të na sillni dëshmi të asaj ngjarjeje, e cila do të shënojë një
nga fazat e represionit më të egër të regjimit ndaj elitës shqiptare?
Më
vjen me të vërtet keq që nuk mund t’i përgjigjem pyetjes suaj të parë.
Kur ka ndodhur arrestimi dhe pastaj pushkatimi i tim eti dhe i 21
shokëve të tij në fatkeqësi, unë kisha gati dy vjet që ndodhesha në
burg, i dënuar për veprimtari armiqësore.
Kur e morët vesh se u arrestua babai juaj dhe cila ishte situata në shtëpinë tuaj, si reagoi nëna, po të afërmit, miqtë?
Këtë
ngjarje tronditëse e kam marrë vesh më 1 mars 1951 nga vajza ime e
hallës, e cila erdhi në burg dhe ma njoftoi. Hollësitë në lidhje me
ndodhinë fatkeqe i kam mësuar vite më vonë, kur u lirova. Nëna ime ishte
internuar në Lushnje dhe kur shkova aty mësova hollësitë. Hollësitë e
arrestimit janë po ato që janë treguar edhe nga familjarë të tjerë. Di
të them vetëm se nënën time e kanë nxjerrë nga banesa ku jetonte me
ç’kishte veshur në trup. Të pesë vjetët e gjysmë të internimit i ka
kaluar në një kasolle me baltë, që dikur kishte qenë stallë bagëtish,
bashkë me familjet e dy të pushkatuarve të tjerë, Reis Selfos dhe Niko
Lezos. Qëndrimi i njerëzve të farefisit më mbush me krenari: xhaxhai im,
halla ime (të cilët banonin në Durrës) kushërinjtë e mi që banonin në
Tiranë, miqtë tanë më të afërt, nuk ngurruan për asnjë çast t’i
komunikonin nënës sime ngrohtësinë e tyre. Do t’ju rrëfej vetëm një
hollësi: dy shokët e mi të ngushtë, Robert Shvarci dhe Vasil Melo, kohë
mbas kohe i dërgonin nënës sime në Lushnje pjesë nga rroga e tyre.
A mendonit se kjo ngjarje do ta çonte deri në pushkatim babain tuaj dhe 21 të arrestuarit e tjerë?
Nuk
kishte si të mendohej se arrestimi i tim eti do të çonte në pushkatimin
e tij, për arsyen e thjeshtë se ai bashkë me shokët e tij u pushkatuan
vetëm 4-5 ditë mbas arrestimit. Dhe kjo mënyrë veprimi nuk kishte
precedentë. Kishin ndodhur, po, në fund të vitit 1944 pushkatime pa
gjyq, por nuk mund të mendohej se një gjë e tillë do të përsëritej
shtatë vjet mbas vendosjes së regjimit.
A mund të shihet ajo ngjarje e rëndë zoti Kasoruho në kuadrin e ndryshimeve të reja që kanë ndodhur në Shqipëri?
Besoj
se ndryshimet që kanë ndodhur në Shqipëri (edhe pse në disa raste nuk
mund të konsiderohen të kryera) të japin të drejtë të shikohet e kaluara
në një optikë të re: kjo optikë nuk mund të marrë në konsideratë që
njerëzit të dënohen pa gjyq, që pa u faktuar fajësia të dënohen dhe të
pushkatohen, që të varrosen në një gropë të përbashkët të lidhur me tela
njëri me tjetrin dhe që për 42 vjet të mbahet i fshehtë vendi i
groposjes së tyre. Nuk mund të imagjinohet që këtë vend të mos e tregojë
ndonjë pjesëtar i penduar i grupit të pushkatimit apo ndonjë funksionar
i Ministrisë së Brendshme. Vetë fakti që varri u zbulua nga zemra e
madhe e një fshatari që nuk kishte askurrfarë lidhjeje me të
pushkatuarit, të shtyn të mendosh se sot, për fat të mirë, Shqipëria
jeton një kohë tjetër historike.
Megjithëse ngjarja ka ndodhur më
1951-in, ku në krye të shtetit ishte një rend tjetër, prapë se prapë u
shkelën ligjet e atij rendi, siç dëshmon dhe zoti Butka në librin e tij.
A mendoni se ai krim vazhdon të mbetet i pandëshkuar?
Për sa i
përket pyetjes nëse ky krim mbetet i pandëshkuar, më duket se është
shumë retorike: cili nga krimet e bëra gjatë viteve të regjimit komunist
të Enver Hoxhës është dënuar? Dhe në lidhje me këtë pyetje unë do t’ju
tregoj diçka tjetër: këto ditë në Kamboxhia po nxirret para gjyqit, për
krime të kryera 30 vjet më parë, ish-drejtori i një burgu të rëndë të
atij vendi gjatë pushtetit të kmerëve të kuq. A thua nuk është ky një
fakt për të cilin ne shqiptarët duhet të mendojmë dhe të gjykojmë veten
dhe qëndrimin tonë ndaj së kaluarës komuniste? A ka njeri, qoftë edhe
një të vetëm, që të mendojë se ky krim ndaj 22 tiranasve dhe mijëra të
tilla ndaj të tjerëve janë ndëshkuar nga shoqëria e vendit tonë?
Duke qenë se ka mjaft fakte, a mund të mendohet ngritja e një gjyqi kundër regjimit?
Për
sa i përket mendimit nëse mund apo duhet ngritur ndonjë gjyq kundër
fajtorëve, unë nuk mund të prononcohem: nuk jam jurist dhe nuk e di nëse
ligjet shqiptare e njohin fuqinë mbrapavepruese. Gjithsesi nuk është
kurrë vonë për të nderuar të vërtetën.
Cila ishte arsyeja zoti Kasoruho dhe si arritët të emigronit në Itali në vitet e regjimit komunist?
Unë
ika në Itali vitin e fundit të regjimit komunist: në dhjetor 1990, kur
ai regjim po jepte shpirt, duke përfituar nga pasaportat që u dhanë
asokohe për ata që kishin njerëz jashtë vendit. Ika sepse nuk besoja në
një ndryshim rrënjësor të situatës në Shqipëri, ku paria e atëhershme e
vendit ngurronte të shkëputej nga e kaluara dhe nuk jepte shenja se do
të ndryshonte shumë. Kam përshtypjen se nuk kam gabuar shumë në këtë
parashikim.
No comments:
Post a Comment